İçeriğe geç
Ana Sayfa » Alfa Döller Beta Öder Hipotezi Bitiyor Mu?

Alfa Döller Beta Öder Hipotezi Bitiyor Mu?

    Alfa Döller Beta Öder Hipotezi Bitiyor Mu?

    Alfa Döller Beta Öder Hipotezi Bitiyor Mu?

    (Duyuru: Artık playstore’dayız: Uygulamamızı indirin)

    Evrimsel psikolojide “ikili eşleşme stratejisi” (dual mating strategy) olarak bilinen hipotez bir süredir tartışılıyor. Tabii etkileri kırmızı hapa da yansıyor. Öncelikle “alfa döller beta öder” olarak bildiğimiz teorinin ne olduğunu hatırlamakta fayda var:

    Kadınlar ovülasyon döneminde yumurtlamadan hemen önce daha maskülen erkekleri tercih ederken, regl dönemi sonrasında daha sağlayıcı ve güven veren nitelikte erkekleri tercih eder. Buradaki temel strateji kaliteli genlerin maskülen bir erkekten alarak, daha iyi bakım, güven veren, kaynakları olan bağlılıkta bulunabilecek erkekle devam etmektir.

    KH’a göre maskülen erkek alfa iken diğeri beta olarak tanımlanır. Hani “alfa-beta” erkek yok deniliyor ya bu durum bilimsel olarak da çürütülmüş olur. Yani birçok kaynakta buna alfa-beta denilmese de içeriği kırmızı hap ile aynıdır.

    Psikoloji Krizi ve Eş Değiştirme Hipotezi

    Özellikle 2016’dan beri bu teori tartışılmaya başlandı çünkü psikolojide bir kriz oldu. Buna “tekrarlanamama krizi” deniliyor. Yani geçmiş bulgular tekrar elde edilemiyor. Sonucunda da alfa-döller beta öder hipotezi “karışık” ya da “zayıf korelasyon” göstermeye başlamış durumdadır. Bu nedenle Dr. David Buss ve ardılları “eş değiştirme (mate switching)” denilen yeni bir hipoteze yoğunlaştılar. Bu teoriye göre kadınlar 5 büyük risk faktörü diyebileceğimiz: “aldatma, iletişimsizlik, finans problemleri, uyumsuzluk, duygusal kopukluk ve saygı eksikliği” nedenleriyle eş değiştirirler. Yani “seksi erkekle aynı gece seks” yüzünden eş değiştirme düşük bir ihtimaldir.

    Burada teorinin daha çok uzun süreli ilişkiye odaklandığını görüyoruz. Yani kadının kısa süreli cinsel stratejisi daha az önemsenmektedir. Bunu da David Buss kadınların ilk önceliğinin erkeklerden farklı olarak kısa süreli ilişki olmaması olarak açıklanmaktadır. Geçmişte makaleyi uzun uzun anlatmıştık.

    Yapılan çalışmalar kadınların %79u ilişkilerine bağlı, erkeklerin %30’u bağlı. Yine eş çalma istatistiklerine göre kadınların uzun sürelide %53, kısa sürelide %38 oranında ilişkide olduğu çiftleri baştan çıkartmaya çalıştığı bulunmuş. Yani kadınlar kısa süreli ilişkiyi erkeğe oranla daha az tercih ediyorlar. Yapmalarındaki temel neden de yine uzun süreli eş adayını seçmek diyebiliriz. Bu arada eş değiştirme hipotezinde de kadınların her durumda “maskülen erkekleri öncelikli tercih ettiği” söylenir. Sadece regl döngüsüyle bağlantısının zayıf olduğu bulunmuştur.

    Rollo Tomassi ve Rational Male’in görüşleri nelerdir?

    Rollo akademik tarafta olmasa da bu tartışmaya katılmış durumda çünkü birlikte program yaptığı Michael Sartain de David Buss ile bir podcast çekti (bunu izlemenizi şiddetle tavsiye ederim). Rollo da buna reaksiyon videosu çekti. KH’ın en önemli ismi olduğu için görüşleri önemli çünkü hipergami tanımı “alfa döller beta öder” üzerine kurgulanmıştır.

    1. Teorisi sadece uzun süreli üzerinden düşünüyorlar. Ortada bir eşin ve partnerin olduğu düşünülüyor. Olmaması durumunu açıklamıyor.
    2. Günmüzdeki paradigmaları; örneğin popülerleşen açık ilişkiyi açıklamıyor. Sadakat ve bağlılık konusu büyük bir soru işareti. Yine porno starlar, striptizcilerin cinsellik ve duyguyu ayırtmalarını açıklayamıyor diye belirtmiş.
    3. Tamamen beta öder tarafıyla ilgili olduğunu ve erkekle birlikte olmak için kural koyduğunu belirtmiş.

    Rollo, alfa döllerin çok açık olduğunu, kadınların doğru koşullarda seksi bir erkekle güvensiz ortamda sevişeceğini savunan biri. Bu konuda haklı fakat toplumun tamamını temsil etmesi konusunda haksız. Büyük resmi görmek yerine azınlık üzerinden düşünmüş. Açık ilişki yaşayan ya da seksi adamla Cancun’da köpük partisinde aynı gece sevişen kadını örnek vermesi (hot guy at the foam party in Cancun on Spring Break) genelde nadir örnekler.

    Feminist Sharl Sandberg’ün yazdığı kitapta geçen kötü çocuk benzetmesinden de bahsetmiş:

    30’a kötü çocukları deneyin, sonra doğru, sizi anlayacak problemli olmayan kişiyi bulacaksınız

    Rollo haklı ama yine nadir örnek. Bu kadın ABD’de çok satan bir yazar olsa da toplumun %7-8’i feminist. Bunların da çok azı radikal diyebiliriz.

    Dr. David Buss podcastte mate-switching (eş değiştirme) hipotezini ispatlamak için şunlardan bahsetmiş:

    1. Kadınların duygusal tatminsizliğinin yüksek olduğu bulunmuş, oysaki erkeklerde bu durum mevcut değil. Evlilik çalışmalarına göre çok az erkek dırdırdan dolayı söyleniyor. Genellikle daha özgür bir alan arıyorlar, kadınlarsa bu durumu erkeğin kendilerinden kopması olarak düşündüğü için dırdırlanıyor. Buna KH’da shit test de diyoruz. Yani kadınlar için eş değiştirme hipotezinin temeli olan duygusal tatminsizlik en önemli neden diyebiliriz. Evlilik ve hipergami bitiyor mu yazısında da bunu yorumlamıştık.
    2. İşini kaybetmiş, alkolik , uyuşturucu bağımlısı, taciz etme durumlarında kadın eş değiştirir. Farkındaysanız yeni seksi erkekten çok, o erkeğin değerini koruyamaması önemli. Yapılan çalışmalara göre de hep yedek bir eş vardır. Bu da genelde yakın çevreden biridir. Yani yabancı bir alfa değildir. Olmaması durumundaysa “elde edebileceğimin en iyisi bu mu” diye sorarak eşleşme havuzuna döner. Oysaki alfa döller hipotezinde bu geçeri değildir. Yani kadın seksi maskülen-erkeği her durumda tercih eder.

    Genel Yorumlar (Ben ne düşünüyorum?)

    Farklı etmenler bir araya geldiğinde teori yanlış değil ama sosyal bilimleri fen bilimleri gibi kesin doğrular üzerine inşa etmek doğru değil. Rollo burada bir şeyi atlamış: Evrimsel psikolojide alfa döller kısmını reddetmez. Tekrar edilen çalışmalarda denekler etkisinin zayıf veya karışık olduğu belirtilmiştir(Ref). Yani bar, parti, club yaşamı üzerinden bu çalışmalar yapılsa muhtemelen güçlü bir etki bulunurdu. Benim tecrübem de bu yönde.

    Rollo burada çok sert şekilde alfa döller kısmını savunmuş. Baktığımızda ise gerçekten de kadınların uzun süreli stratejiyi daha çok önemsediğini görüyoruz. Çoğu kadın gerekli koşullar oluşsa bile tek gecelik seksi erkeği bağlayamayacaksa tercih etmeyecektir. O yüzden gece yaşamında eşleşmeler birebir olmaz. Çoğu kadın eğlenir sonra da döner, oysaki erkeklerin hepsi avcı modundadır. Belki %20’den azı o gece bir erkekle tek gecelik seksi tercih eder ki zaten buna “kırmızı bayraklı” olmak diyoruz. Ancak böyle kadınlar dürtü problemleri olduğu için yapabiliyor. Genelde ise içsel olarak değerlerini korumaları gerektiğini bilirler. Evrimsel olarak her erkeğe arzu duymayacak şekilde adaptasyona uğramışlardır. Esas problem buna karşı erkek ve kadının cinselliği aynıdır diyen kesimdir.

    Eş değiştirme teorisine göre kadınların terk etme nedeni daha alfa ya da seksi erkek bulmaları değil, duygusal olarak bir şeyler geliştirebilecekleri bir erkektir diyebiliriz. İlişki olmaması durumunda dual-mating strategy (alfa döller, beta öder) daha mantıklı görünüyor, zaten Rollo da sadece uzun süreli üzerinden düşünülüyor diye eleştirmiş.

    Teoriyi (eş değiştirme-mate switching) tamamen beta öder, uzun süreli ilişki tarafında görmek de doğru değil. Erkek açısından kırmızı bayraklı olmayan kadını tercih edelim diyoruz ve burada hedef “uzun süreli” ilişkidir. Erkeğin temel stratejisi bu değildir ve ancak o kadın gerekli nitelikleri taşıyorsa tercih edilebilir. Son olarak teorinin kısa süreli ilişkiye nispeten daha az değer vermesi de Rollo’nun haklı olduğu kısımdır çünkü “alfa döller” kısmı reddedilemez.

    4.8 31 votes
    Makaleyi puanlamayı unutmayın.
    Subscribe
    Bildir
    guest

    42 Yorumlar
    Inline Feedbacks
    View all comments
    Gölgebey
    Ziyaretçi
    Gölgebey
    2023-08-09 8:52 PM

    Çok iyi bir yazı olmuş hocam.Bir de şu var KH inceleme alanı daha çok bar bar gezen rahat tipler ve biraz daha şehir tipi kadınlar oysa Anadolu köyleri,küçük kasabalar,komünal gruplarda bu ilkeler çok zor.O yüzden KH her kesime uygulamak çok zor.

    Deniz
    Ziyaretçi
    Deniz
    2023-08-10 7:58 PM

    Abi merhaba bı sorum olacaktı.Benim bir buluşmam var kızla ilk defa buluşacağım.Uzun zamandır konuşuyoruz ama buluşma aşamasına yeni geciyoruz.Normalde özgüvenim falan yerinde kızlarla konuşurken olsun herhangi bir konuda olsun…Benim yüzümde biraz eksiden kalan izler var sivilce izleri falan çok fazla değil ama yine de özgüvenimi biraz kırıyor kıza karşı.Bu durumda… Read more »

    Deniz
    Ziyaretçi
    Deniz
    2023-08-10 11:25 PM
    Reply to  Karanlikruya

    Hocam kafaya çok takıyorum bu durumu.Yoksa genel olarak kendimle barışık biriyim bu durum dışında

    Ziyaretçi
    Ziyaretçi
    2023-08-12 5:47 PM

    Kadınlardan içten içe nefret edip hepsini cinsel karakter gibi görerek ilişki yaşamak doğru mu yanlış mı hocam ?

    Buğra
    Ziyaretçi
    Buğra
    2023-08-12 8:56 PM

    Biraz karışık olmuş. Şimdi alfa döller ki bitiyor, beta öder mi bitiyor anlamadım yazıdan.

    Avekado
    Editor
    Avekado
    2023-08-12 10:55 PM
    Reply to  Karanlikruya

    🙁

    Trabel
    Ziyaretçi
    Trabel
    2023-08-13 12:30 AM

    Hocam kızın seni seviyorum ama ilgi gösteremiyorum demesi ne anlama geliyor? Ve bunun sebebi nedir?

    42
    0
    Would love your thoughts, please commentx